Työväen
Näyttämöpäivien 2007 yleisöäänestyksen voittaja
ja parhaana esityksenä palkittu
Ensi-ilta 12.11.2005 Kulttuuritalolla.
Ohjaus, dramatisointi ja sovitus: Jani
Manninen Puvustus ja lavastus: Veera Laakso Äänisuunnittelu ja tehosteet: Heikki Laakso Valosuunnittelu: Pekka Pitkänen |
 |
Vuosi 2006 oli Topi Mikkolan oma juhlavuosi - Rosa
Liksomia 15 vuotta. Topi Mikkolan
15-vuotisjuhlamonologina nähdään Rosa Liksomin
tornionjokilaakson murteella kirjoittama fiktiivinen
tarina Reidar Särestöniemestä, villistä
taiteilijasta. Reitari -monologissa on Liksomilaista,
rehevää hurjuutta, juonen nopeata ja äkkiväärää
kuljettelua sekä groteskeja tilanteita.
Reitari on fiktiivinen monologi Reidar Särestöniemestä
(1925-1981) omaperäisestä kuvataiteilijasta. Reidar
oli hyvin monikasvoinen henkilö, yhtä aikaa
maailmanmatkaaja ja Lapin erakko, yksi suomalaisen
kuvataiteen arvostetuimpia taiteilijoita. Kekkosen
kaveri, parantumaton narsisti, rahalle perso narri,
luonnon mystikko ja myyttinen, eläinhahmoinen olento.
Reitari on matkalla koko ajan, mukana jenkkikassi täynnä
viissatasia, etsimässä Etelä-Amerikasta
huopahattua, Huippuvuorilta fossiileja tai Afrikasta
kilpikonnan kuorta, jossa on tervan ja ruskan värit.
Ne hän kerää tauluihinsa. Hän on ikuinen etsijä,
joka pelkää kaamosta, mutta ei myöskään voi elää
ilman sitä. |
”Sitä mukkaa ko elämä Särestössä pienenee,
sitä suuremmaksi nämä puitheet käyvät. Mie en mahu itte tänne
ennää ollenkhaan. Molen samalla kertaa liian iso ja liian
pieni. Joka kerta ko tänne tulee joku sielunveli se tuntuu
minusta niin hyältä että en haluais päästää sitä
pois. Ja ko se lähtee menehmään niin minusta tuntuu että
minut jätehään tänne yksi. Molen ittessäni niin turvaton
ja orpo. Minun tieni mieheksi on kulkenut hylätyksi tulemisen
tuskan kautta
”Ennen
mie pölkäsin talvea ja pimmeyttä. En pölkää ennää.
Molen vallottanu talven
kankhaalle. Kävimä kauhea, miehen elämänmittaisen painin
ja mie voitin. On se talventulo vieläki sama ko ristillemeno,
mutta silti soon mulle rakas. Mie halvaanki
mennä ristille ja syntyä kevätauringossa uuesthaan. Joka
vuosi.
"Mie
olen yrittäny voitaa kuoleman rienaamalla sitä. Molen siirtäny
sen kankhaale niinko oman seksuaaliusuuvenki ja myyny sen
niiko Simperk ja monet muut. Olen saanu siir rahhaa ja
tuhlannu tai polttanu saunanpesässä äkkiä kaiken pois enkä
ole siltikhään pääsy niskanpääle. Kuolema seisoo tuossa
minun eesä ja kattoo minua suorhaan sielhuun. Mutta mie en pölkää
niin paljon sitä ko ennen…”
Vuosi 2005 oli Reidar
Särestöniemen 80-vuotisjuhlavuosi. Monologiesityksen
ensi-ilta oli Helsingissä, Kulttuuritalon Alppisalissa
12.11.2005.
Aikaisemmat
neljä koko illan monologi-iltaa saavuttivat lokakuussa 2004
1000 esityskerran Kom-teatterissa Helsingissä. Topi on
vieraillut Liksomin esityksillään lähes 100 paikkakunnalla,
yli 15 ammattiteatterissa ympäri maan sekä pohjoismaissa ja
Amerikan mantereella.
Arvosteluja: "Ammattimaisesti esiintyvää Mikkolaa on vaikea arvioida
samassa sarjassa kuin Mikkelin näyttämöpäivien muuta
harrastajakaartia. Reippaasta fabuloinnista intiimeihin
tunnustuksiin, lapsen erityisyyden kokemuksista vanhuuden
turhautumiseen hallitusti venyvä monologi pitää katsojan
tiukasti pihdeissään, kuvitteellisen nuotiotulen
taikapiirissä". Suna Vuori, Helsingin Sanomat
"Kuhmolaisen Topi Mikkolan kehuminen Näyttämöpäivä-kritiikeissä
alkaa tuntua jo kalutulta luulta, mutta minkäs voit, kun mies
on vuodesta toiseen niin valloittava. . Liksomin rehevästä,
lappilaistaitelija Reidar Särestöniemen ultravärikkään
persoonan ympärille rakennetusta romaanista on syntynyt vähintään
yhtä mehukas ja elämänmakuinen näyttämösovitus.
Aikaisempiin Liksom-tekstien koosteisiin verrattuna
Reitari-esityksessä traagisten sävyjen annetaan nousta enemmän
pintaan. Hyvä niin, sillä ei oikean Reidarin elämä
suinkaan ollut yhtä juhlaa napamiesten kanssa ja valtavaa
myyntimenestystä, taiteilijan isolla vaihteella rytyyttäminen
vaati veronsa.
Mikkolan Reitari voitti, ei mitenkään yllättäen, Näyttämöpäivien
yleisöäänestyksen." Rolf Bamberg, Uutispäivä Demari
"Topi Mikkolan Reitari on hätkähdyttävän paljon
esikuvansa oloinen. Kun Mikkolaa on aikansa kuunnellut, tuntuu
kuin itse Reitari puhuisi. Mikkola tulkitsee Reitarin mietteet
ja tunteet herkästi. Hän ei kiiruhda asioiden edelle vaan
antaa tunnelmien ja tarkoitusten kasvaa rauhassa." Eeva
Kauppinen, Kaleva 20.11.2005
"Katsoja uskoo Topi Mikkolan Reitariin vilpittömästi
ensi hetkistä alkaen. Sillä kun Topi astuu näyttämölle,
siinä on Reitari. Tässä tapahtuu silmänräpäyksessä niin
sanottu näyttämönihme. Esittäjä muuttuu välittömästi
katsojan mielessä eläväksi henkilöksi, lihaksi ja vereksi.
Harvemmin olen
istunut katsomossa ja toivonut: ”Tämän kohtauksen ei soisi
loppuvan koskaan.” Voin melkein laskea ne kerrat." Pauli
Haataja, Sotkamolehti
"Esityksessä on syvyyttä pienen koululaisen maailmasta
kuolemaa kohti katsovaan mieheen ja koko elämä siltä väliltä.
Hauskasti, mutta myös raadollisesti. Ei tarvitse tämän jälkeen
miettiä, miksi katsomot ovat pullollaan väkeä. Kyllä kansa
tietää." Carmen Runonen, Länsi-Savo
Lue lisää: - Ohjaaja,
dramaturgi Jani Mannisen tiedot - Reidar
Särestöniemi - Särestöniemi
-museo
|